Trzeci dzień
Dzisiejszy dzień w szkole upłynął pod znakiem nowoczesnych technologii. Nasi uczniowie, wspólnie z jedną z klas szkoły partnerskiej, projektowali szklankę w programie FreeCAD. Nie doczekaliśmy się jej wydruku, ale w zamian otrzymaliśmy wcześniej przygotowane modele – wydrukowane serce oraz breloczki z naszymi imionami. W szkole znajduje się kilka drukarek 3D, które zapewniają wydruki o bardzo wysokiej jakości.
Oprowadzono nas również po średniej szkole zawodowej, w której uczniowie kształcą się w zawodach takich jak stolarz, mechanik, mechatronik, ślusarz, mechanik samochodowy i elektronik. Wszystkie warsztaty praktyczne znajdują się na terenie szkoły. Materiały zapewnia państwo, a wykonane przez uczniów produkty są wykorzystywane na potrzeby szkoły lub sprzedawane. Uczniowie samodzielnie dokonują w szkole napraw stolarskich i ślusarskich, budują i tworzą pomoce dydaktyczne oraz biorą udział w prestiżowych konkursach.
System szkolnictwa wygląda tutaj inaczej – gimnazja oraz szkoły średnie, zarówno techniczne, jak i zawodowe, są połączone. Często mieszczą się w różnych budynkach, ale położonych w jednym kompleksie. Uczniowie spędzają czas razem.
Po południu zwiedzaliśmy najważniejszy zabytek Granady – zamek Alhambra. To warowny zespół pałacowy dynastii Nasrydów i jeden z najcenniejszych przykładów arabskiej architektury w zachodniej Europie. Zachowały się tam wspaniałe ornamenty, wszechobecny dźwięk wody, ogrody, mozaiki oraz kunsztowne geometryczne zdobienia. Przy okazji szukaliśmy prawidłowości matematycznych – na mozaikach można dostrzec aż 17 typów krystalografii, czyli różnych symetrycznych układów budowy krystalicznej figur.
Przy okazji odwiedziliśmy także galerię sztuki, gdzie akurat była wystawa Picassa i Koonsa. Podziwialiśmy dzieła obu artystów, poznając ciekawostki związane z wystawą.
Komentarze