Od projektu do efektu
Czwartkowe zajęcia otwierał blok tematyczny z dziedziny „science”. Nasze poranne zajęcia upłynęły nam pod temat prac projektowych dotyczących zdrowego odżywiania się. Włoscy uczniowie zaprezentowali nam efekt swojej dwutygodniowej pracy nad tym tematem. Stworzyli oni piramidę zdrowego odżywania się, prezentacje dotyczące składników mineralnych i witamin w pożywieniu, plakaty przedstawiające choroby związane z układem pokarmowym. Następnie wywiązała się dyskusja na temat żywienia w Polsce i we Włoszech. Uczniowie z obu krajów opowiadali o tym, z czego składają się ich posiłki w ciągu dnia. W podsumowaniu próbowaliśmy sobie odpowiedzieć na pytanie, którą dieta jest zdrowsza, bardziej urozmaicona, bogatsza w kluczowego dla prawidłowego rozwoju składniki. To była ciekawa lekcja w której uczniowie musieli porównać obie sytuacje, wyciągnąć własne wnioski i uzasadnić swoje zdanie odwołując się tym samym do wiedzy w zakresie zdrowego odżywiania się.
Temat projektów zainteresował nas tak bardzo, że postanowiliśmy zrobić „research” i zebrać jak najwięcej wiadomości na ten temat. Pytaliśmy i uczniów i nauczycieli i udało nam się dowiedzieć, że włoscy uczniowie uczestniczą w wielu projektach, ale spora ich część realizowana jest podczas zajęć pozalekcyjnych. Na początku roku szkolnego nauczyciele ustalają wraz z grupami wybranych uczniów i zgodnie z ich zainteresowaniami obszary tematyczne grup projektowych, np. projekty językowe polegające na doskonaleniu znajomości języków obcych. Warto również wspomnieć, że udział w zajęciach jest dla uczniów dobrowolny i nieodpłatny, natomiast nauczyciele otrzymują dodatkowe wynagrodzenie za każdą godzinę. Bardzo spodobał nam się tegoroczny projekt ekologiczny, który zakładał m.in. zbudowanie własnej mini szklarni. Uczniowie zaprojektowali takie pomieszczenie tworząc drewnianą konstrukcję. Następnie zdobywali wiedzę na temat uprawiania różnych roślin, ziół i warzyw, a później sami je wysiewali, nawadniali i nawozili. W przyszłości planują jeszcze lepiej zagospodarować przestrzeń dookoła szkoły, żeby rozwinąć w uczniach potrzebę dbania o przyrodę.
Naszą uwagę zwrócił również kult czytania książek, który był widoczny na każdym kroku podczas zwiedzania zakamarków obu szkół. Okazało się, że był to kolejny projekt mający na celu wspieranie czytelnictwa. Uczniowie organizowali różne akcje promujące czytanie książek, ale i samodzielnie przygotowali plakaty oraz różne znaki i drogowskazy prowadzące do szkolnej biblioteki i zachęcające w ten sposób do wypożyczenia książki. Na ścianach korytarzy wisi również wiele banerów i różnych obrazów z sentencjami odnoszącymi się do bogactwa intelektualnego jakie niesie za sobą czytanie. Pozostałe projekty, które były równie widoczne we wnętrzach dotyczyły języków obcych i Erasmusa. Ogromne wrażenie zrobił też na nas obraz, który był powieszony tuż przy wejściu, a który wykonali uczniowie szkoły z szerokim spektrum niepełnosprawności - to efekt kolejnych zajęć pozalekcyjnych, w których uczestniczą uczniowie wymagający wsparcia. We włoskiej szkole uczą się dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych. Można tu spotkać dzieci na wózkach inwalidzkich, z autyzmem, z zespołem Downa, z lekkim upośledzeniem umysłowym. Mają oni swoich opiekunów, którzy towarzyszą im cały dzień podczas zajęć z klasą, ale i sami rówieśnicy, jak zauważyliśmy, z ogromną troskliwością się nimi zajmują i wspierają ich w trakcie lekcji.
Warto również wspomnieć o dodatkowych zajęciach muzycznych. Uczniowie, którzy wyróżniają się wrażliwością muzyczną podczas regularnych lekcji, mogą dalej rozwijać swoje umiejętności i uczęszczać na kółko dedykowane nauce grania na poszczególnych instrumentach. Zajęcia te odbywają się indywidualnie bądź w małych grupach, a następnie tworzy się szkolna orkiestra, która gra koncerty nie tylko w szkole podczas ważnych uroczystości, ale także na różnych imprezach w całym mieście i okolicach.
My również podzieliliśmy się własnym doświadczeniem projektowym, bo tak właśnie uczymy się w naszej szkole - poprzez działanie, pracę zespołową i samodzielne myślenie. To był bardzo inspirujący dzień dla wszystkich.
Komentarze