Dzień trzeci
Trzeci dzień pobytu w Portugalii zaczął się od wyjazdu do dzielnicy Belem, które słynie z zabytków z czasów portugalskich wypraw morskich. Pogoda wyjątkowo nam dopisała- tylko 25 stopni :)
Patricia nasza trenerka między innymi jest wykładowcą kreatywności w naukach humanistycznych i społecznych, więc dzisiaj chciała podzielić się z nami swoimi zainteresowaniami i zabrała nas na wycieczkę do Muzeum Sztuki, Architektury i Techniki. Przedstawione wystawy w muzeum pod nazwą „Plastic: Remaking Our World” mają interesującą tematykę- przyglądają się rewolucyjnemu i głęboko kontrowersyjnemu materiałowi, który określamy ogólnym terminem „plastik”, ale który w rzeczywistości obejmuje wszechświat produktów syntetycznych o różnych właściwościach i zastosowaniach.
Niestety plastik jest wszędzie, jest tkaniną codziennego życia. Używany i doświadczany w różny sposób na całym świecie jako produkt i odpad, jest niezbędny, ale zbyteczny, ratujący i zagrażający życiu. Nigdy nie było takiej potrzeby zrozumienia ewolucji tego materiału stworzonego przez człowieka w ciągu ostatnich 150 lat.
Jedną z wystaw jest ukazanie problemu śmieci wykonanych z plastiku, które trafiają do oceanu. Ekspozycja skłania do myślenia, w końcu jest to jeden z problemów współczesnych czasów.
To nietypowe dzieła, bardzo przemawiające do wyobraźni.
Wniosek w naszej opinii był jeden- wszyscy solidarnie powinniśmy zacząć czuć się odpowiedzialni za to, co trafia na rynek i do naszych domów.
W Polsce także nie brakuje miejsc, gdzie można pogłębiać swoją świadomość w zakresie oddziaływania przemysłu na środowisko i zdrowie. W naszej szkole uwrażliwiamy młodzież na globalny problem ekologiczny – nadprodukcje i nadużywanie plastiku przez ludzi. Natomiast po dzisiejszej wystawie i zadaniach, które w trakcie zwiedzania zaproponowała nam trenerka wiemy, że warto zwiększyć nasze działania , alarmując na globalny problem - zanieczyszczenia planety plastikiem, diagnozę sytuacji oraz poszukanie możliwych rozwiązań w warunkach szkolnych.
Zebrany materiał posłuży nam jutro do opracowywania zadań w oparciu o technikę PBL (project based learning), będziemy opracowywać w grupach pomysły niestandardowego a jednocześnie skupionego tylko i wyłącznie na uczniu podejścia do rozwiązywania problemów, tak zwane self-centered teaching and learning. I to jest właśnie nasza odpowiedź na podnoszenie wyników nauczania a jednoczesnie rozwijanie zainteresowań naszych wychowanków. Czekamy co będzie dalej...
Paulina Plechowicz
Komentarze