Dzień drugi
Dzisiaj dzień zaczęliśmy od portugalskiego przysmaku - pastel de nata, ciasteczek z kremem budyniowym. Atmosfera sprzyjała wymianie wzajemnych idei i nawiązywaniu międzyszkolnych kontaktów. Później przeszliśmy do tematów bardziej 'poważnych',a mianowicie opartych na pedagogice SR, motywowaniu uczniów oraz samoregulacji podczas uczenia się (self-regulated learning).
My nauczyciele jesteśmy odpowiedzialni za podtrzymanie w szkole żywego dialogu dlatego, że sprzyja on uczeniu się. Warto więc koncentrować się na wszystkim co dzieje się wokół nas i naszych uczniów, gdyż wzajemnie możemy się stymulować. Dając naszym uczniom pozytywną informację zwrotną zakładamy, że zmiana jest zawsze możliwa. Zatem wspólnie musimy szukać efektywnych rozwiązań, stąd pedagogika SR, która nie skupia się tylko na problemach i ich przyczynach. Szuka sytuacji, w których coś działa lepiej.
Pedagogika skoncentrowana na rozwiązaniach opiera się na:
- współpracy między nauczycielem i uczniem
- celach sformułowanych samodzielnie przez ucznia, są one bardziej prawdopodobne do osiągnięcia gdyż wyznaczone są one przez samego ucznia
-stymulowaniu dialogu w interakcji pomiędzy nauczycielem i uczniem
Doświadczenie pokazuje, iż ludzie są bardziej zaangażowani w osiąganie WŁASNYCH celów głównych oraz cząstkowych gdyż są bardziej zaangażowani w ich osiągnięcie. A gdy dodatkowo umożliwia im się na co dzień odczuwanie dumy z powodu swoich postępów (nawet niewielkich), to jesteśmy na dobrej drodze do odzyskania przez uczniów utraconej wcześniej motywacji.
Komentarze