Dzień drugi

 Wtorkowe zajęcia skupiły się na omówieniu roli samorządu uczniowskiego i jego ważnej misji w szkole, jaką jest szerzenie kompetencji demokratycznych. Demokracja to fundament współczesnego społeczeństwa, w którym każdy obywatel ma prawo do wyrażania swoich opinii, uczestniczenia w procesie podejmowania decyzji i pełnienia aktywnej roli w społeczności lokalnej. Z tego też powodu istotne jest wprowadzanie zasad demokracji już od najmłodszych lat, a szkoły odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu umiejętności obywatelskich i partycypacji społecznej u młodych ludzi. 
 
Dzięki dzisiejszemu spotkaniu dowiedzieliśmy, jakie funkcje pełni samorząd uczniowskich w szkołach w Hiszpanii, Portugalii czy Litwie i jaki sposób działa. Wspólna wymiana informacji doprowadziła nas do wniosku, że wdrażanie demokracji w szkołach ma na celu stworzenie atmosfery, w której uczniowie mają możliwość uczestniczenia w procesach decyzyjnych i angażowania się w życie szkoły. W ten sposób kształtuje się w nich poczucie odpowiedzialności, umiejętność słuchania i rozumienia różnych perspektyw, a także umiejętność współpracy i negocjacji. Podczas zajęć uświadomiliśmy sobie, że jednym z kluczowych elementów jest tworzenie struktur, które umożliwiają uczniom uczestniczenie w procesach podejmowania decyzji. Placówki mogą wprowadzać szkolne rady uczniowskie składające się z wybranych przedstawicieli uczniów, które reprezentują ich interesy i mają wpływ na podejmowane decyzje. Chociaż wydaje się, że lepszym rozwiązaniem jest wsłuchiwanie się w opinie i propozycje wszystkich operatywnych uczniów szkoły, a nie tylko samorządu. Uczniowie mogą mieć prawo głosu w sprawach dotyczących organizacji zajęć, wydarzeń szkolnych, a nawet kształtowania polityki szkolnejtego, jak są uczeni i oceniani, czy jak wygląda przestrzeń szkolna. 
 
Ważnym aspektem wdrażania demokracji w szkołach jest również edukacja obywatelska. Uczniowie powinni mieć dostęp do informacji na temat zasad demokracji, praw obywatelskich i funkcjonowania instytucji demokratycznych. Powinno się rozwijać ich umiejętność krytycznego myślenia, analizy różnych źródeł informacji oraz debatowania na temat kontrowersyjnych tematów społecznych. 

 


 


 


 


 


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trzeci dzień

Pierwszy dzień pobytu w Granadzie

Trzeci dzień pobytu