Kolejna mobilność w ramach akredytacji - Grecja, dzień pierwszy

 Dzisiaj uczestniczyłyśmy w naszych pierwszych zajęciach. W drodze do ośrodka szkoleniowego Europass Teacher Academy mijałyśmy miejsca głęboko związane z kulturą grecką: Akropol, Parlament, Łuk Hadriana. Na kursie poznałyśmy nauczycielki i nauczycieli z Niemiec, różnych rejonów Hiszpanii (Teneryfy, Gran Canarii i kraju Basków) oraz - ku naszemu zaskoczeniu, również z Polski. Ćwiczenia integracyjne przypomniały nam, jak trudno przełamać własne lęki, przezwyciężyć bariery językowe i otworzyć się na innych. To doświadczenie na pewno wykorzystamy w swojej praktyce szkolnej.

Po nawiązaniu relacji mieliśmy okazję zaprezentować nasze szkoły. Do tego zadania wykorzystałyśmy filmik uczniów z klasy 8D, który spotkał się z niesamowicie pozytywnym odbiorem wśród pozostałych uczestników kursu. Gratulujemy Kubie, Szymonowi, Michałowi, Filipowi, Oskarowi i Tymonowi świetnego pomysłu i dziękujemy pani Annie Smeji-Robak za współpracę przy realizacji nagrania. Zaskoczyła nas skala wyzwań dotyczących wielokulturowości, z którą zmagają się hiszpańscy nauczyciele. W niektórych placówkach uczy się młodzież nawet z 40 różnych krajów. Nasz panel dyskusyjny rozpoczął się od skojarzeń i tworzenia mapy myśli wokół takich pojęć, jak: różnorodność, edukacja wielokulturowa i włączająca, które polegają na postrzeganiu indywidualnych różnic nie jako problemów, ale możliwości wzbogacenia procesu kształcenia.

Na zakończenie poznałyśmy dobre praktyki związane z PBIS (Positive Behaviour Interventions and Supports), czyli strategie wzmacniające pozytywne zachowania i poczucie bezpieczeństwa wśród społeczności szkolnej oparte na wzajemnym szacunku i przestrzeganiu wspólnych wartości. Na grunt naszej szkoły warto również przenieść koncepcję UDL (Universal Design for Learning) polegającą na integracji i edukacji włączającej. Jej głównym założeniem jest takie planowanie i realizacja procesu edukacyjnego, aby udogodnienia dla uczniów wymagających wsparcia z różnych powodów, (np. migracja czy niepełnosprawność) służyły całej społeczności szkolnej.

Dzisiejsze rozważania utwierdziły nas w przekonaniu, że to nie dzieci trzeba zmienić, tylko dostosować system do ich potrzeb.

 

 







 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trzeci dzień

Pierwszy dzień pobytu w Granadzie

Trzeci dzień pobytu