Dzień drugi naszego szkolenia w Atenach


W ramach przygotowania do dzisiejszych zajęć, które dotyczyły rozumienia pojęcia kultury, udałyśmy się do kolebki cywilizacji – Akropolu ateńskiego. Miałyśmy mieć uszy i oczy szeroko otwarte, żeby dostrzec wszelkie przejawy wielokulturowości w przestrzeni miejskiej.

Wstępem do zdefiniowania czym jest kultura były warsztaty, podczas których pracowaliśmy metodą TPS (Think-Pair-Share). Polega ona na pracy w małych grupach, podczas której uczniowie mają za zadanie przedyskutować dany problem, wykorzystując rutynę myślenia (Pomyśl-Przedyskutuj-Podziel się z innymi). Naszym zadaniem było opisanie za pomocą krótkich skojarzeń pierwszego spotkania z przedstawicielami innych kultur. Byłyśmy mile zaskoczone, kiedy wykładowca podał przykład polskich szkół (w tym naszej), które poczyniły wielki progress w strategiach, metodach i formach pracy na lekcji w zróżnicowanej klasie.

Aby uświadomić sobie, co składa się na kulturę, przeprowadzono kolejne ćwiczenie, dzięki któremu zrozumiałyśmy, jak wiele nieoczywistych aspektów kryje się pod tym terminem. Okazuje się, że konsekwencją dynamicznych zmian na całym świecie (rozwoju technologii i sztucznej inteligencji, migracji, globalizacji) jest nieustanne tworzenie się nowych form różnorodności kulturowej - “Do-it- yourself culture”.

Musimy pamiętać, że wiele kultur nieustannie miesza się w szkołach. Nauczyciele mają do czynienia z uczniami z różnych środowisk, o różnych potrzebach. Nauczyciele i uczniowie we współczesnej szkole powinni, więc być otwarci i gotowi na różnorodność i wielokulturowość, do czego będziemy dążyć po powrocie ze szkolenia.

 


 








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trzeci dzień

Pierwszy dzień pobytu w Granadzie

Trzeci dzień pobytu