Dzień szósty
„Jestem częścią makro i mikrosystemu”.
„Kreatywność i elastyczność umożliwiają nam dostosowanie się i przetrwanie”.
„Gotowe rozwiązania nie sprzyjają kreatywności”.
Wszystkie te cytaty są sednem głębokiego uczenia oraz kształtowania kompetencji przyszłości. Szkoła powinna mieć zapewnioną bazę interaktywną, ale nie może ona wyręczać uczniów w myśleniu, kreowaniu i dociekaniu. Przykładem może być zdigitalizowana szkoła fińska, która obecnie dostrzega spadek kompetencji matematycznych. Podczas pracy z uczniami coraz częściej powinno się odwoływać do emocji, uczuć i zrozumienia drugiego człowieka.
Kurs w którym uczestniczyłyśmy bardzo nas zaskoczył. Oczekiwałyśmy przykładów konkretnych metod, gotowych rozwiązań i technik. Tymczasem, otworzono nam oczy na sedno prac projektowych, metody odwróconej lekcji, myślenia wizualnego oraz myślenia krytycznego – widzę, myślę, czuję i żyję. Każdy uczestnik tego typu działań powinien posiadać umiejetność opisania sytuacji, dokonania jej analizy, interpretacji oraz oceny. Musi wiedzieć po co to robi, do czego to wykorzysta i jakie wnioski płyną z tego działania. Tak zaprojektowane zadania, umożliwiają kształtowanie otwartych i wrażliwych ludzi, nie bojących się wyzwań współczesnego świata.
Komentarze