Dzień czwarty

 

Więcej uczymy się na podstawie naszych sukcesów niż na własnych błędach.

             Kerstin Máhleberg, 2003

 

 

Budowanie zespołu klasowego w sposób skoncentrowany na rozwiązaniach.

 

Jako nauczyciele dążymy do tworzenia zespołów klasowych, których celem jest zwiększenie możliwości współpracy. Koncentrujemy się na wzmocnieniu współpracy, poprawie atmosfery podczas nauki, a także na wydobywaniu zasobów jednostki i całego zespołu klasowego. 

Budowanie zespołów skoncentrowanych na rozwiązaniach polega na wydobywaniu kompetencji, które grupa już ma, lecz z jakichś powodów pozostają one w cieniu.

Lider prowadzący grupę ma pomysły na to, w jaki sposób można wykorzystać wspólny czas i bierze odpowiedzialność za wzmacnianie poczucia przynależności do grupy oraz za wzmacnianie relacji w zespole. Poprzez okazywanie szacunku do innych osób oraz ich poglądów i sposobu myślenia a także przez wyrażanie empatii rozwijamy i wzmacniamy relacje w zespole.

W celu zwiększenia i pogłębienia jakości współpracy rolą lidera zespołu jest inicjowanie takich rozmów, które wzmacniają poczucie wspólnoty. Na początku roku szkolnego wskazane jest, by zespół ustalił wspólne cele, a także to, co każdy wniesie w ich osiągnięcie. Następnie jest czas na ustalenie celów cząstkowych oraz wybranie strategii ich osiągnięcia. Zadaniem lidera jest monitorowanie realizacji celów (np. za pomocą skali), aby sprawdzić postępy oraz dowiedzieć się, co było pomocne w ich realizacji, co już zostało zrobione i jaki mógłby być następny mały krok. Można posłużyć się następującymi pytaniami:

- Co wydarzyło się w ostatnim tygodniu, z czego jesteście najbardziej zadowoleni? - - W jaki sposób każdy z was przyczynił się do tego postępu? 

- Gdzie na skali znajdujecie się w kwestii realizacji celów?

- Co zrobiliście, żeby się tam znaleźć?

- W jaki sposób, każdy z członków zespołu przyczynił się do realizacji celu? Co zrobili inni członkowie zespołu, co było zgodne z ustalonymi celami? 

- Nad czym moglibyście pracować w najbliższym czasie?

-Co może każdy z was zrobić, aby przemieścić się o jeden krok wyżej na skali?

Dodatkowo rolą zespołu jest przekazywanie zespołowi pozytywnej informacji zwrotnej na temat sukcesów całego zespołu i poszczególnych osób, a także podkreślanie wspólnych umiejętności. Ponadto, aby zwiększyć motywację i przyjemność ze wspólnej nauki ważne jest, aby ustalić w jaki sposób zespół będzie świętował, gdy osiągnie swój cel :) 

Paulina


 



 


 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień szósty

Drugi dzień naszego 'job shadowingu'

Drugi dzień szkoły i zwiedzanie starego miasta Limassol