Dzień szósty

 

Na zakończenie kursu odpowiadaliśmy na pytanie “Co wskazuje, że jesteśmy kulturowo kompetentni?” Miało nam to pomóc spojrzeć na siebie, na swoje międzykulturowe kompetencje i rozpoznać swoje mocne strony, jak również obszary wymagające dalszego rozwoju. Analiza poszczególnych wskaźników pobudziła nas do następujących refleksji: edukacja międzykulturowa to proces oświatowo-wychowawczy, którego celem jest kształtowanie rozumienia odmienności kulturowych – od subkultur we własnej społeczności, po różnorodność odległych narodowości. Prowadzić to ma drogą krytycznych refleksji, ku wzmocnieniu własnej tożsamości kulturowej. To nic innego jak uczenie postaw i umiejętności niezbędnych w kontaktach z ludźmi myślącymi, postępującymi i wyglądającymi inaczej niż my.  

 

Edukację międzykulturową warto rozpocząć jak najwcześniej, ponieważ otwarcie Polski na świat, związane z wejściem do Unii Europejskiej, pociąga za sobą napływ imigrantów, co powoduje konieczność przygotowania młodzieży do życia w wielokulturowym i wielowymiarowym społeczeństwie. Skuteczna edukacja międzykulturowa wymaga szeregu zaplanowanych działań, których wspólnym celem jest popularyzacja wiedzy o kulturach i społeczeństwach świata, kształcenie umiejętności efektywnej komunikacji w środowisku wielokulturowym, rozwinięcie postawy otwartości i wrażliwości na różnorodność oraz wzbudzenie ciekawości świata. Poszukiwanie podobieństw i dążenie do zrozumienia różnic budzi jednocześnie refleksje nad własną kulturą i pogłębia jej znajomości.  

 

Wobec wyzwań związanych ze współczesną edukacją wielokulturową od nowoczesnego nauczyciela oczekuje się posiadania obszernego zasobu wiedzy przedmiotowej, pedagogicznej, kulturowej i społecznej. Dla nauczycieli nadszedł czas zdobywania wiedzy i umiejętności umożliwiających przygotowanie uczniów do życia w harmonii w stanie międzykulturowej współzależności. Wszyscy powinniśmy przyjąć założenie, że każda kultura jest w równym stopniu wartościowa i wszystkim ludziom przysługują równe prawa. Aby to umozliwić, należy wygospodarować w klasie czas na refleksję i swobodną dyskusję, w której każdy może wyrazić własny punkt widzenia. 

 

Miłym akcentem na zakończenie kursu było wręczenie certyfikatów Supporting Diversity with Intercultural Education in the classroom”. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień szósty

Drugi dzień naszego 'job shadowingu'

Drugi dzień szkoły i zwiedzanie starego miasta Limassol