Dzień czwarty
Z dzisiejszym warsztatem wyszliśmy poza mury naszego ośrodka szkoleniowego do Muzeum Narodowego Katalonii, mieszczącego się w Pałacu Narodowym u podnóża wzgórza Montjuic.
Celem zajęć było otworzenie się na sztukę, poznanie etapów jej odbioru oraz własnych emocji i odczuć z tym związanych. Wybrane dzieła analizowaliśmy metodą projektu według porządku:
Opis
Analiza
Interpretacja
Ewaluacja
Przez ponad godzinę oglądaliśmy ekspozycje najsłynniejszych hiszpańskich artystów, w tym Mirò, Picassa, Dalhi’ego, Gaudiego i wielu innych. Sztuka katalońska słynie z prowokacji, abstrakcji i różnorodności. Każdego przyciągnęły inne dzieła. Naszym zadaniem było opracowanie według podanego schematu wybranych obrazów. Okazuje się się, że sztuka wyzwala kreatywność nie tylko autorów, ale i odbiorców. Nasze interpretacje znacznie różniły się od siebie, każdy widział w dziełach coś innego, opowiadał o różnych emocjach.
Zadania tego tupu są doskonałą inspiracją do dyskusji, przemyśleń, pobudzania kreatywności, określenia własnych emocji i potrzeb. Gdy w proces nauczania wpleciemy indywidualne doświadczenia uczniów, rezultaty mogą być zaskakujące, od pobudzenia pasji po głębokie uczenie.
Zadania tego typu pozwolą uczniom otworzyć się na uczenie poprzez doświadczanie, a nauka stanie się nie tylko przymusem, ale i przyjemnością. Łączenie kultury z podstawową programową to wyzwanie dla każdego nauczyciela, ale naszym zadaniem jest wszechstronna edukacja, łączenie świata rzeczywistego oraz zachęcanie do poszukiwania nieoczywistych rozwiązań. STEAM i myślenie krytyczne to metody nowoczesnej edukacji, które spróbujemy wdrożyć w naszej szkole.
Komentarze